Spårar våra telefon leverantörer oss dagligen?
En upplysning av Per Troberg, En av Ericssons högsta chefer antyder detta. (allt enligt Ny Tekniks reporter Helen Ahlbom)
Ett nytt verktyg från Ericsson ”Customer Experience Magnament” gör det lättare att ha koll på vad kunderna gör på nätet. Genom att analysera kunddata som finns b.la. i mobilnätet kan man göra grafiska slutsatser till kundcentret och på så sätt ha koll på ”vad kunderna har för intressen”. Nu finns det en ”förklaring” till varför man vill ha den kollen, men om man ska tro den eller inte får man nog välja själv.
Man ska veta att i dag finns redan tekniken till att ha en perfekt koll på vad du gör, äter osv. T.ex. framför Tv:n! Ja, faktiskt. Med en liten inmonterad kamera i Tv:n kan man se när du tittar på t.ex. matchen, om ölen är slut och erbjuda dig att beställa och få den till dörren om tio minuter. Hur vet man då att det inte finns i kylen frågar man sig. Genom att ha koll på vad du normalt redan köper dagligen och använder räknar man lätt ut att du behöver nog lite extra denna kväll. Och tänk så rätt de kan ha.
Genom kollen med dina ”kort” som du använder vet man ganska mycket om dig, var du handlar, vad du köpt osv. Tänk på all direkt riktad reklam du får från Coop, Ica etc. De har kollen. Alla banker, bolag som kan ha koll säljer informationen vidare till olika andra bolag som kan nyttja informationen.
I dag är det bara den personliga integritetens skydd som gör att man inte får kika via din Tv ännu, men när den luckras upp, blir det mer fritt fram. Huga!!
Undersökningar visar att om, pratar med medelålders personer så vill man inte ha den kollen. Men pratar man med ungdomar, frågar man hur snart man kan nytta den tekniken. Så olika vi tänker i dessa fall, bara nya möjligheter.
Källa:http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3895653.ece