Posten och dess logistik
Posten får ett uppdrag att leverera ett antal paket, finner inte mottagaren.
Varför kan man spekulera i, hittar man rätt dörr? (inget ovanligt att vissa inte kollar ordentligt det som kan finnas framför näsan) Lämnar en lapp att försändelsen ska finnas på Ica nästa dag att hämta där. Allt så okey. Jag kollar med kundservice på morgonen dagen efter, jodå allt ska finnas på plats denna dag/kväll på utlämnings stället.
Samma kväll/dag finns inget att hämta där, alltså har man inte ens lämnat kollin där på återresan första dagen. (vilket borde vara det enklaste kan man tycka) Man ska alltså transportera tillbaka alltihop för att sortera om, och transportera igen (kanske till och med mellan sorterings stationerna) med ytterligare en dags försening. Så i bästa fall kan man hämta upp hela eller delar av transporten två dagar senare på utlämnings stället. (kanske inte så konstigt att det kostar pengar för posten med den logistiken)
Ibland funderar man på om Logistik är verkligen Logisk?
Vore det inte på sin plats att uppdatera Logistiken lite grand?
Tänk vad enkelt ett samtal/sms från chauffören kunde löst hela problemet redan från början!!!
Nej, i dagens tekniska samhälle ska papperskvarnen mala fortfarande långsamt..